Tendinopatia ścięgna Achillesa

Zaktualizowano: 6 dni temu

Opis:

Zapalenie ścięgien najczęściej objawia się zgrubieniem i stanem zapalnym tkanki okołościęgnowej, wiąże się także z ostrym bólem. Przewlekłe bóle ścięgna bez cech zapalnych to najczęściej stan zwyrodnieniowy w obrębie substancji ścięgien z degeneracją śluzowatą, metaplazją chrząstki i zwyrodnieniem tłuszczowym.

Zapoznanie się z historią aktywności fizycznej – ćwiczeń i rozgrzewki. Wyniki badania fizykalnego zwykle pokazują wyczuwalne zgrubienia zajętego obszaru z różnym stopniem miejscowego zapalenia. Ból nasila się przy zgięciu grzbietowym i napięciu mięśnia. Biomechaniczna ocena nadmiernie ruchliwej płaskiej stopy jest ważna, ponieważ korzystne mogą być ortezy korekcyjne lub noszenie obuwia w celu kontroli ruchu. MRI jest obrazową metodą z wyboru dla oceny stanu zapalnego lub stopnia zwyrodnienia ścięgna.

Pomocne mogą być: ulepszony program rozciągania, szyny noce, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NSAIDs), lód, odpoczynek, a nawet unieruchomienie na okres 2-4 tygodni. Leczenie chirurgiczne zakłada usunięcie dewitalizowanych tkanek zapalnych i zwyrodnieniowych.

Opis: Najczęściej uszkadzanym więzadłem jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL),a drugim co do częstości jest więzadło strzałkowo-piętowe (CFL). Najczęstszą przyczyną są urazy skrętne, tzw s

Opis: Najczęściej spotykane u sportowców, szczególnie u mężczyzn po 30 roku życia, zazwyczaj występuje w strefie około 6 cm powyżej przyczepu piętowego, który jest uważany za najmniej unaczynioną okol