Zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego

Znane również jako „łokieć golfisty”; zwyrodnienie ścięgien zginaczy i nawracaczy z powtarzającym się wyprostem nadgarstka i jego supinacją (rotacją zewnętrzną) w czynnościach wymagających zgięcia i pronacji, prowadzących do hiperplazji (przerostu) agniofibrotycznej.

Powtarzające się ekscentryczne obciążenie zginaczy nadgarstka i nawracaczy przedramienia, często połączone z przeciążeniem koślawym łokcia, jak przy rzucie znad głowy. Wspólne ścięgno zginaczy działa jako główny dynamiczny stabilizator łokcia podczas rzutu znad głowy i kurczy się ekscentrycznie podczas wypuszczania piłki.

Często pojawia się „podejrzany” ból łokcia po stronie przyśrodkowej, zlokalizowany w nadkłykciu przyśrodkowym i może promieniować do bliższego przedramienia; nasila się on podczas później fazy napinania/wczesnego przyspieszenia rzutu. Zapalanie nadkłykcia przyśrodkowego występuje mniej powszechnie niż zapalenie nadkłykcia bocznego, spotykane jest u sportowców rzucających znad głowy, golfistów, zawodników gry bowls, sztangistów i piłkarzy, może się łączyć z zapaleniem nerwy łokciowego/neuropatią.

Badanie fizykalne:

Obserwowany jest zazwyczaj pełny zakres ruchu, pacjent skarży się na ból ok. 5-10 mm dystalnie i dłoniowo od kłykcia przyśrodkowego z obrzękiem tkanek miękkich. Objawy nasilone są podczas oporu w zgięciu nadgarstka i pronacji przedramienia w wyproście łokcia. Siła chwytu może być zmniejszona w stosunku do strony przeciwnej.

+48 509896969

• Klinika-Fizjoterapii dr Kuligowski