Uwięźnięcie nerwu strzałkowego

Zaktualizowano: 6 dni temu

Nerw strzałkowy wspólny jest podatny na uszkodzenia z bocznej strony kolana, gdzie przechodzi wokół głowy strzałki i dzieli się w przegrodzie śródmięśniowej między przednią i boczną. Nerw strzałkowy powierzchowny jest najbardziej wrażliwy przy wyjściu powięziowym, ale może przejść przez tunel włóknisty przed wyjściem do tkanek podskórnych. Nerw może zostać uwięźnięty także w tym miejscu.

Prezentacja kliniczna:

Symptomy mogą być niejasne i słabo zdefiniowane. Pacjenci mogą się skarżyć na zaburzenia czuciowe, szczególnie na grzbiecie stopy. Mogą mieć osłabienie siły mięśniowej głównie w obrębie zginaczy grzbietowych stopy - dysfunkcja tego nerwu powoduje tzw opadającą stopę.

W miejscu uwięzienia może wystąpić wrażliwość na dotyk; objawy mogą się pojawić podczas bezpośredniego nacisku w miejscu uwięźnięcia. Objaw Tinel’a może być dodatni, szczególnie po bieganiu, kiedy są obecne objawy. W ciężkich przypadkach – opadanie stopy i osłabienie przednich i bocznych części. W określeniu lokalizacji uwięźnięcia mogą pomóc badania przewodnictwa nerwowego takie jak sEMG i inne badania elektrodiagnostyczne.

nerw strzałkowy

Opis: Najczęściej uszkadzanym więzadłem jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL),a drugim co do częstości jest więzadło strzałkowo-piętowe (CFL). Najczęstszą przyczyną są urazy skrętne, tzw s

Opis: Zapalenie ścięgien najczęściej objawia się zgrubieniem i stanem zapalnym tkanki okołościęgnowej, wiąże się także z ostrym bólem. Przewlekłe bóle ścięgna bez cech zapalnych to najczęściej stan

Opis: Najczęściej spotykane u sportowców, szczególnie u mężczyzn po 30 roku życia, zazwyczaj występuje w strefie około 6 cm powyżej przyczepu piętowego, który jest uważany za najmniej unaczynioną okol