Uraz więzadła krzyżowego przedniego (stawu kolanowego) ACL

Cząstka lub całość głównych wiązek (tylno – bocznych i przednio – przyśrodkowych) więzadła krzyżowego przedniego; może być powiązana z jedną trzecią części środkowej bocznego więzadła torebkowego. Więzadło krzyżowe przednie jest oderwane od kości udowej w kierunku piszczeli lub rozdarte w jej środkowej części; może oderwać kręgosłup piszczelowy u młodszych pacjentów.

Możliwe przyczyny to hiperprzeprost, szpotawość / rotacja wewnętrzna oraz skrajne wartości koślawości i rotacji zewnętrznej.

Zwykle pojawia się głośny trzask, po którym mogą wystąpić autonomiczne objawy zawrotów głowy, pocenie się, omdlenia i lekkie nudności. Duży obrzęk pojawia się zwykle w ciągu pierwszych 2 godzin po ostrym urazie (hemartroza). Także odwrotnie, większość ostrych wylewów krwi do stawów (85%) to naciągnięcie krzyżowo-przednie; w przewlekłych przypadkach skarżenie na ustępowanie podczas skręcania i obracania.

Badanie lekarskie:

Ostra, rozległa hemartroza, pozytywny wynik testu Lachmana; przewlekły, pozytywny test Lachmana, pozytywny wynik testu przesunięcia osi obrotu lub testu szarpnięcia, możliwy pozytywny objaw szufladowy, ale niewiarygodny; nie należy polegać na przednim objawie szufladowym.

Obrazowanie:

Objaw kapsułkowej torebki; u młodych pacjentów można zaobserwować wyrwanie kręgosłupa piszczelowego; obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI) przydatne w ostrym urazie, w celu potwierdzenia diagnozy i oceny uszkodzeń innych struktur; zgłaszane współczynniki dokładności sięgają 95% w wykrywaniu rozdarcia ACL.

Diagnostyka róźnicowa:

Ostra, odróżniająca się od innych przyczyn hemartrozy (np. złamanie kostno-chrzęstne, naderwanie łąkotki obwodowej i zwichnięcie rzepki); przewlekła, odróżniająca się od innych typów wiotkości więzadeł i/lub łąkotek.

+48 509896969

• Klinika-Fizjoterapii dr Kuligowski