Choroba Osgood-Schlatter’a

Zaktualizowano: mar 17

Bolesne powiększenie guzowatości piszczeli w miejscu przyczepu ścięgna rzepki. Stan ten spowodowany jest stresem mechanicznym i nadmiernym napięciem narastającej apofizy guzowatości piszczeli, pojawia się przed dojrzewaniem lub na jego początku, zwykle w okresie szybkiego wzrostu.

Nadużywanie tego obszaru podczas normalnych czynności w dzieciństwie, w tym podczas sportu; rzadko ostry początek trzaskania i ból nad guzowatością piszczeli.

Czynniki sprzyjające:

Patella alta (wrodzone wysokie ustawienie rzepki), inne przyczyny nieprawidłowego ustawienia mechanizmu prostowników, napięte ścięgna podkolanowe, pięty i mięśni czworogłowych predysponują do wystąpienia objawów.

Pacjent skarży się na bolesne powiększenie guzowatości piszczeli.

Powiększona, tkliwa guzowatość kości piszczelowej; piętno nieprawidłowego ustawienia prostowników, szczególnie patella alta; napięte ścięgna podkolanowe, pięty i mięśni czworogłowych.

Obrazowanie:

Powiększona guzowatość kości piszczelowej, jej nieregularność; luźna kosteczka oddzielona od guzowatości i patella alta widoczne na zdjęciach radiograficznych.

Diagnostyka różnicowa:

Inne formy zapalenia ścięgien rzepki; w ostrych wypadkach – złamanie awulsyjne guzowatości piszczeli, guzowate procesy guzowatości kości pszczeli.

Ćwiczenia rozciągające ścięgna podkolanowe, ścięgna pięty i mięśnie czworogłowe; ćwiczenia wzmacniające VMO, modyfikacja aktywności w stosunku do objawów; proste sposoby; lokalne wypełnienie.